Polícia upozorňuje motoristov, že v Trnavskom kraji je pre hustú hmlu výrazne znížená viditeľnosť.
“Apelujeme na vodičov, aby jazdili opatrne, dodržiavali bezpečné vzdialenosti od vozidiel idúcich vpredu a používali ustanovené osvetlenie do hmly,” NaZahori.sk informovala Martina Kredatusová, hovorkyňa KR PZ v Trnave.
Jesenné a zimné počasie si vyžaduje väčšiu pozornosť vodičov i chodcov
V nepriaznivom jesennom i nadchádzajúcom zimnom období by mali byť vodiči, cyklisti, ale aj samotní chodci o čosi opatrnejší, pozornejší, obozretnejší a všímavejší. Hmla, dážď či sneh totiž predstavujú mimoriadnu záťaž z hľadiska pozornosti a špecifické podmienky vytvárajúce sa na vozovkách obzvlášť v tomto období by nemali podceňovať.
V tejto súvislosti polícia odporúča pre bezpečnú jazdu aj niekoľko praktických a dôležitých rád.
Treba sa rozbiehať plynule, teda nepridávať naraz veľmi veľa plynu. Pozvoľna treba brzdiť a tiež zrýchľovať, aby sa minimalizovalo riziko prekĺznutia a šmyku. Pri samotnej jazde netreba zabúdať na optimálnu rýchlosť a dodržiavanie bezpečnej brzdnej vzdialenosti medzi jednotlivými vozidlami.
Nevyhnutné je tiež včas vymeniť letné pneumatiky za zimné a vodiči by si mali rovnako zapamätať, že pri zníženej viditeľnosti je denné svietenie nepostačujúce, preto je potrebné mať zapnuté stretávacie svetlá. Pozornosť vodičov skúša príroda často aj aquaplaningom či poľadovicou.
“Väčšie množstvo vody na povrchu vozovky vytvára podmienky na stratu smerovej a pozdĺžnej stability vplyvom aquaplaningu. Takýto jav môže nastať už pri rýchlostiach 80 kilometrov za hodinu a viac,” upozorňuje znalec v odbore cestnej dopravy Milan Holéci. Aquaplaning môže byť ovplyvnený viacerými faktormi. Môžu ním byť tiaž vozidla, pneumatiky, dezén pneumatík, sklon a povrch vozovky alebo technický stav náprav vozidla.
Rizikovým prechodným javom je tiež poľadovica, ktorá vzniká už pri minimálnom poklese vonkajšej teploty. Vrstva ľadu na vozovke sa môže za istých podmienok vytvárať už pri teplote 0 až mínus 3 stupne Celzia. K takémuto javu môže dôjsť najmä na tienistých miestach, alebo miestach so zvýšenou vlhkosťou, akými sú údolia, mosty, cesty, ale aj oblasti pozdĺž vodných tokov či priehrad.
Opomínať netreba ani fakt, že rovnaký vplyv na zjazdnosť vozovky má aj vrstva mokrého blata po prejazde poľnohospodárskych strojov. Za takýchto podmienok je nevyhnutné prispôsobiť jazdu stavu a povahe vozovky, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam.
Zvýšená pozornosť sa ale netýka iba vodičov, ale aj chodcov a cyklistov. Tí by nemali zabúdať, že brzdná dráha vozidla na mokrej, prípadne zasneženej vozovke, je podstatne dlhšia ako na suchej ceste. A aj tento fakt zvyšuje riziko vzniku kolízie či nehody. Polícia preto radí, aby sme svojim blízkym nezabudli dať niekoľko rád.
Aby sa na cestách správali zodpovedne a predvídavo, aby nezabúdali na to, že alkohol za volantom je neprípustný, ako aj to, že reflexný prvok schovaný v šuplíku alebo v taške je zbytočný.
“Povedzte svojim blízkym, že chcete, aby sa vrátili z ciest živí a zdraví”
NaZahori.sk informovala hovorkyňa Prezídia Policajného zboru v Bratislave Denisa Baloghová.