Na slovenských cestách zomrelo v minulom roku spolu 250 osôb.
Najviac ich bolo v Trnavskom kraji (38), najmenej v Košickom (23) a v Bratislavskom (24). Na cestách Banskobystrického kraja zomrelo vlani 36 osôb, Žilinského 35 osôb, Trenčianskeho 33, Prešovského 31 a Nitrianskeho kraja 30 osôb. Z celkového počtu 250 osôb je 130 ľudí, ktorí si podľa polície zavinili smrť sami a 120, ktorí zomreli na cestách cudzím zavinením. Na cestách zomierali najčastejšie vodiči motorových vozidiel a ich spolujazdci (157). Nasledovali chodci (49), motocyklisti a ich spolujazdci (26) a cyklisti (18).
Zdroj: minv.sk
Zdroj: thinkstock
Vodiči na cestách
Medzi motoristami koluje celý rad mýtov. Veľmi rozšírený je názor, že pomalý a opatrný vodič je dobrý, kým ten rýchly je automaticky nebezpečný. Takto to úplne samozrejme neplatí. Správanie sa na ceste ovplyvňuje najmä osobnosť vodiča. Za bezproblémového vodiča môžeme označiť vyrovnaného človeka, ktorý má zdravú sebadôveru a dokáže sa ovládať. Je odolný voči stresu, svedomitý a spoľahlivý. Na opačnej strane stojí výrazne rizikový vodič, ktorý je svojráznejší, egocentrický, dynamický a emotívnejší. A neraz má narušené sebahodnotenie, napríklad, má prehnanú sebadôveru či snaží sa presadiť za každú cenu. Patrí sem aj skrytý alebo potlačený pocit menejcennosti, ktorý sa ventiluje aj agresivitou za volantom.
„Šoférujem, lebo musím“ vodič
Jazda v aute ich nebaví. Jazdia, pretože musia. Nezaujíma ich dianie v premávke, duchom cestujú v čase aj priestore. Spravidla vykonávajú všetky možné činnosti, ktoré za volant nepatria a neberú pritom ohľad na predlžujúci sa rad vozidiel za nimi.
„Víkendový“ vodič
V minulosti sa tak označovali vodiči, ktorí vytiahli auto cez víkend. Hovoríme teda hlavne o sviatočných vodičoch resp. o vodičoch, ktorí nestíhajú reagovať na rýchlo sa meniacu situáciu v premávke. Na rozdiel od prvej kategórie si však svoj hendikep uvedomujú, no kompenzujú extrémne opatrnou a pomalou jazdou. Takýto vodiči môžu na nečakaný manéver iného vodiča zareagovať splašene a v dôsledku toho vznikne nehoda.
„Najmúdrejší“ vodič
Na cestách vychováva ostatných vodičov. Považuje sa za niekoho nadradeného a osobuje si funkciu sudcu. Cíti sa povolaný k trestaniu ostatných za akýkoľvek dopravný priestupok. Riadi sa do bodky pravidlami správnej jazdy a správania sa v premávke a hnevá ho, ak ich ostatní účastníci cestnej premávky nespĺňajú.
„Agresor“ vodič
Sú presvedčení o svojej absolútnej nadradenosti, jazdia ležmo a sú vernými a častými návštevníkmi klampiarskych dielní a autoservisov. Nepoužívajú smerovky, predbiehajú a zaraďujú sa hlava-nehlava. Jazdia štýlom plyn-brzda a ostatným dokazujú akí sú frajeri. Často sú to ľudia, ktorí si svoje ego dokazujú na cestách.
„Mobil a a sociálne siete“ vodič
Ďalší veľmi rozšírený typ vodiča je človek, ktorý bez moderných komunikačných technológií neprežije ani sekundu. Zazvoní telefón, okamžite musí hovor prijať. Cinkne SMS alebo mail, ihneď musí skontrolovať, prečítať, odpísať. Prípadne si na každej trase urobí selfie, ktorú samozrejme okamžite umiestni na sociálnu sieť.
Prejavuje sa veľmi charakteristickým jazdným štýlom, kde sú výrazné výkyvy šoférovaní, čo sa týka rýchlosti aj smeru jazdy.
„Držgroš“ vodič
Vodič, ktorý svoju jazdu podriaďuje spotrebe a núti k tomu aj ostatných. Jazdí na minimálnych otáčkach, rozbieha sa pomaly na voľnobehu a z kopca plachtí vždy s neutrálom. Avšak motoru občas dobre padne, keď mu vodič šliapne na krk. Očami sa drží len palubného počítača so spotrebou.
zdroj: minv.sk a autobild.cas.sk