Na ostatnom MsZ v Brezovej pod Bradlom jedným z bodov programu bol aj Projekt obnovenia pravidelnej osobnej železničnej dopravy na trati Jablonica – Brezová pod Bradlom.
O zámere občianskeho združenia(OZ) Veterany.eu o obnovenie osobnej vlakovej dopravy medzi Jablonicou a Brezovou pod Bradlom počas turistickej sezóny a to už od budúcej sezóny na zastupiteľstve hovorili predseda občianskeho združenia(OZ) Veterany.eu Jaroslava Fila a autor projektu Peter Vodička.
Úsek trate Jablonica – Brezová pod Bradlom bol slávnostne uvedený do prevádzky 6. septembra 1899. Zatiaľ posledný osobný vlak v rámci pravidelnej dopravy odišiel zo stanice Brezová 31. januára 2003. Naposledy prišiel osobný vlak do Brezovej pod Bradlom 3. septembra 2016, keď OZ Veterány.eu aj s podporou ďalších subjektov zorganizovalo jazdu historickým motorovým vlakom pre širokú verejnosť z príležitosti konania 14. ročníka Regionálneho zrazu cykloturistov regiónu Záhorie a zrazu cykloturistov v Malých Karpatoch, ako aj Jablonického jarmoku a Obecného dňa v Jablonici.
Viac tu: http://www.veterany.eu/2016/08/18/pozyvame-vas-rozlucka-s-prazdninami/
Zdroj foto: FB Železničná trať 117 Jablonica – Brezová pod Bradlom
Zámer združenia je taký, aby pravidelné vlaky premávali každú sobotu od 4. mája do 19. októbra 2019 v počte 3 párov spojov za deň. Celkové náklady na prevádzku vlakov sú vyčíslené na 33 150,- €. Je na zvážení mesta, či budú náklady na prevádzku hradené iba z rozpočtu mesta, alebo na ňu prispejú aj Trnavský samosprávny kraj a Trenčiansky samosprávny kraj a ďalšie subjekty.
„Ukázal sa veľký turistický potenciál, rozhodli sme sa preto koncipovať návrh cestovného poriadku tak, aby tri páry spojov premávali každú sobotu od mája do druhej polovice októbra. Vlaky z Jablonice a späť budú nadväzovať na osobné vlaky na trase Trnava – Kúty,“ vyjadril sa Peter Vodička, autor projektu obnovenia osobnej železničnej dopravy na trati Jablonica – Brezová pod Bradlom.
“Najprv som bol nadšený týmto projektom a potom som sa musel prechádzať ako tiger v klietke, že prečo sa s týmto projektom na mestskom úrade vôbec nič nedialo. Ten projekt bol vypracovaný vo februári 2017, prvá reakcia bola v máji, vždy bola požiadavka, aby to nebola denná prevádzka. Je zarážajúce, že oni to robili vo voľnom čase a zadarmo, dostali ste na tácke hotový projekt a Vy ste urobili pomerne málo aby ste ho dotiahli do konca. Bol by som rád keby ste sa konečne rozhýbali bez ohľadu na to či idú alebo nejdú voľby. Neoslovili ste jednu VÚC-ku, druhú VÚC-ku. Pokiaľ dali príspevok iným, nevidím problém, prečo by nedali aj nám. Len samozrejme že pokiaľ nežiadame, nikto nám nedá. Určite nebude problém, aby sme to aj my nejakými pár tisícami podporili,” povedal jeden z poslancov Ivan Bzdúšek.
Jablonica – Brezová zdroj foto: Miroslav Lisinovič – blog sme.sk
Prednostka mestského úradu Viera Nemcová sa vyjadrila takto: “Mail som poslala jeho asistentovi predtým ako mal pán Baška prísť, aby sme sa na túto tému pobavili a reakcia nebola žiadna. Takže ja neviem, či sa to k nemu dostalo, alebo nie.”
Na túto skutočnosť zareagoval aj poslanec Jozef Ďuriš, podľa ktorého malo byť mesto pri rokovaní s krajskými samosprávami oveľa aktívnejšie.“Ja som sa zhováral s jednou dobrovoľníčkou keď tu bola vlaková pošta a ona mi vravela, že veľmi dobre to vychádza s tými pravidelnými sezónnymi vlakmi na trati Plavecké Podhradie – Zohor. Ja by som povedal, že klobúk dole pred pánom Vodičkom a Filom, že skutočne sami bezplatne vypracovali takýto projekt. Veď to stálo kopu námahy pozisťovať si všetky tieto skutočnosti a vnímam to tak, že si nevieme celkom doceniť túto ich snahu, ktorú urobili.”
Matúš Valihora, vedúci Útvaru kultúry a miestnych tradícií sa 150 vlakov zdalo príliš veľa. Podľa neho by sa navyše z Trnavy na Brezovú cestovalo cez 3 prestupy. Túto informáciu ale autor projektu Peter vodička odmietol, nakoľko medzi vlakmi by sa prestupovalo iba v Jablonici. “Bola uvádzaná cieľová skupina, že sú to turisti a kúpalisko. Tak naozaj kúpalisko nie je otvorené od 4. mája do 20. októbra. Tých 150 jázd sa nám zdá nadsadený počet nato, aby tie vlaky boli vyťažené. Tak isto sme si pozreli aj príklady z iných tratí, kde to funguje. Ale to sú trošku porovnávania jabĺk s hruškami. Napríklad Trenčianske Teplice, to je kúpeľné mesto. Tam je nejaká cieľová skupina, ktorá to naplní. Tá trať na Záhorí Zohor jazdí cez víkendy, ale ľudia môžu chodiť cez víkendy do Bratislavy. To je cieľová oblasť. Ale toto je doprava z Jablonice na Brezovú. Čiže tu nemáte nejaké veľké spádové mesto z ktorého by nám turisti zaplnili 150 vlakov. Zamyslíme sa prosím nad tým počtom 6 jázd behom víkendu. Aká by bola obsadenosť týchto vlakov.” Valihora sa vyjadril k využitiu premávky vlaku v spojitosti s kultúrnymi podujatiami: „V regióne sú také kultúrne podujatia, ktoré by mali potenciál, aby pritiahli návštevníkov. Ako príklad môžem uviesť májové slávnostné podujatia pri príležitosti tragickej smrti generála Milana Rastislava Štefánika, ale aj tradičné akcie ako sú jarmoky a slávnosti v jednotlivých obciach pozdĺž trate.“
Dosluhujúca primátorka Brezovej Eva Ušiaková by navrhovala skúšobnú prevádzku počas prázdninových víkendov a kultúrnych podujatí: „Iniciatívu mesto víta. Vzhľadom na finančnú náročnosť ale preferujeme v prípade obnovy prevádzku počas turistickej sezóny a počas príležitostných akcií, ktoré usporadúvajú samosprávy pri tejto trati. Mesto má záujem podieľať sa na spolufinancovaní osobnej dopravy a po roku zistíme rentabilitu. Určite sa dostane spolufinancovanie obnovenia dopravy aj do rozpočtu na budúci rok.”
Mestskí poslanci však argumentovali, že 35 000,- € nie je veľa. “Len aby sa to potom neskĺzlo na to, že chceli ste to, tak schváľte 35 tisíc a nebude vyvíjaná žiadna aktivita zo strany mesta, aby sa na tom spolupodielali jedna VÚC-ka, druhá VÚC-ka. Treba to vyskúšať. My sa tu bavíme o 35 tisícoch. Keď jedna VÚC-ka dá 15, druhá 15 a my dáme zbytok. Čo je to 15 tisíc pre takú VÚC-ku. Nehovorme teraz o tom či bude vyťaženosť taká, alebo onaká. Keď budeme mať takýto prístup, tak Vám garantujem, že tá vyťaženosť tam nebude, keď sa to nebude propagovať. Jasné, že sa nepočíta s tým, že s tým budú len Jabloničania chodiť. Keď to dobre spropagujeme, ľudia si na to zvyknú a budú s tým chodiť aj z Trnavy. Ale keď to nevyskúšame, nemôžeme vedieť,” zareagoval poslanec Ivan Bzdúšek.
Poslanci mestského zastupiteľstva nakoniec zobrali tento projekt na vedomie a primátorka mesta prisľúbila, že budú iniciovať stretnutie s predstaviteľmi krajských samospráv.
Zdroj foto: FB Železničná trať 117 Jablonica – Brezová pod Bradlom
Aký názov by ste si priali pre vlak spájajúci obce Jablonica, Osuské a Hradište pod Vrátnom s mestom Brezová pod Bradlom?
Na tratiach, kde je zabezpečovaná sezónna turistická prevádzka, jazdia po Slovensku vlaky s rôznymi názvami a menami. Kým do Plaveckého Podhradia jazdí Záhoráčik, do Spišského Podhradia odvezie cestujúcich Hanička a k našim severným susedom sa cez Lupkowský tunel môžete odviezť Vojakom Švejkom.
Hlasovať môžete TU: https://www.facebook.com/trat117/ – anketa bude ukončená v nedeľu 4.11.2018.
zdroj: NaZahori.sk a Veterany EU
Mesto Senica získalo finančný príspevok z Environmentálneho fondu na obnovu budovy Materskej školy na Robotníckej…
Ak sa dnes pohybujete v regióne Záhoria a Kopaníc, pripravte sa na chladný deň s…
Dnešné zasnežené piatkové ráno na Myjavských kopaniciach vo fotogalérii. autor Vladimír Miček NaZáhorí
Farmárske dobroty a remeselnícke poklady rozžiaria centrum mesta. Vianočné trhy v Skalici sa uskutočnia 29. novembra…
Dopravný servis Zelená vlna aktuálne informuje o zrážke troch vozidiel na diaľnici D2. Na D2…
Čas zázrakov je veľmi skoro. Ste pripravení na Vianoce 2024? Máte už vymyslenú originálnu výzdobu…