Slovensko by sa malo už čoskoro zaradiť medzi krajiny, v ktorých budú mať chodci na priechodoch absolútnu prednosť. To znamená, že vodiči by mali predvídať ich úmysel vkročiť na priechod a ešte predtým spomaliť- respektíve zastaviť svoje vozidlo.
Pred časom v Bratislave zaznamenali túto smrteľnú nehodu chodkyne. Išlo o štandardný scenár, keď chodci chodia mimo priechodu pre chodcov spoza autobusu.
„Nech je toto video mementom pre všetkých chodcov“, zverejnila FB stránka polície SR.
Slovensko sa tak pridá ku krajinám EÚ, v ktorých bude absolútna prednosť pre chodcov na priechodoch zakotvená aj v legislatíve. V praxi to znamená, že vodič by mal dať prednosť chodcovi už len vďaka svojmu úmyslu, ktorý prejaví tým, že sa priblíži k priechodu pre chodcov.
Podľa slovenskej polície nové pravidlo vodičov prinúti, aby pred priechodmi pre chodcov, ku ktorým sa blížia, ešte viac spomalili, hoci v obciach je maximálne povolená rýchlosť 50 kilometrov za hodinu a na niektorých cestách v Bratislave len 40 či 30 kilometrov za hodinu. Policajti predpokladajú, že vodiči budú ostražitejší a vyskytne sa menej stretov, nehôd, zranených či mŕtvych.
Zavinená účasť chodca na dopravnej nehode
Štatistiky ukázali, že chodci, ktorí majú vodičské oprávnenie, vedia vyhodnotiť situáciu z pohľadu vodiča, a preto konajú adekvátnejšie ako chodci, ktorí vodičské oprávnenie nemajú.
Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského je potrebné vzdelávať hlavne chodcov-nevodičov, naučiť ich predvídať reakcie druhého účastníka cestnej premávky a správne reagovať na vzniknuté situácie.
Veľmi nebezpečná je aj znížená viditeľnosť, ak chodci nie sú označení špeciálnymi reflexnými prvkami na odeve.
Ak chodci dostanú na priechodoch absolútnu prednosť, tak vodiči budú musieť dupnúť na brzdu, ak sa chodec bude k priechodu len blížiť. Polícia chce tak chodcov viac chrániť. Novinkou má byť aj povinnosť vytvárať v kolónach takzvanú uličku záchrany.
Aj keď počet usmrtených chodcov na našich cestách v roku 2017 klesol, veľa ich stále zomiera na priechodoch. Vlani to bol takmer každý štvrtý. Polícia ale zdôrazňuje, že týmto opatrením sa neuberá z povinností chodcov, tí sa budú aj naďalej musieť presvedčiť, že môžu cez cestu bezpečne prejsť. Cieľom je prinútiť vodičov, aby na úsekoch s priechodmi automaticky ubrali plyn.
Jozef Drahovský ale tvrdí aj, že táto zmena môže niektorým chodcom navodiť pocit, že sa im nič nemôže stať a nemusia si na priechodoch dávať pozor.„Môže mať obdobný scenár ako v Česku, keď medializovali túto informáciu a časť chodcov sa prestala pozerať a boli usmrtení.”
Bude dôležitá informačná kampaň pred tým, ako táto novinka začne platiť v zákone a bude veľmi záležať na tom, ako to bude prezentované.
Dopravné kolóny a radenie
Polícia má v pláne na našich cestách zaviesť aj ďalšie nové pravidlo, ktoré poznáme najmä zo západných krajín. Aby vodiči v prípade zápchy na diaľniciach, automaticky vytvárali uličku pre záchranné zložky, a to bez ohľadu či nejaké auto s majákom práve ide okolo alebo nie.
V ľavom pruhu sa radiť vľavo, v pravom vpravo a tým by sa vytvorila ulička záchrany. Nerešpektovanie tohto pravidla bude polícia považovať za závažné porušenie a chce za to dávať vysoké pokuty.
Polícia predpokladá, že tieto zmeny by mohli platiť už koncom tohto roka alebo začiatkom roka 2019.
Chodec
Na účely zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke sa chodcom rozumie účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo.
Osobitné pravidlá cestnej premávky pre chodca
Pre chodca platia osobitné pravidlá cestnej premávky.Chodec je povinný používať predovšetkým chodník. Po chodníku sa chodí vpravo. Tam, kde chodník nie je alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici. Tam, kde nie je krajnica alebo je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky.
Chodci smú ísť po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba. Nesmú ale ohroziť alebo obmedziť cestnú premávku najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky.To neplatí pre osoby na lyžiach, korčuliach, kolobežke, skejtborde alebo na obdobnom športovom vybavení. Tieto osoby sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti musí mať chodec idúci po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky. Osoba so zdravotným postihnutím, ktorá sa pohybuje pomocou vozíka, smie používať ktorýkoľvek okraj vozovky. Ak použije chodník, nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.
Prechod cez priechod pre chodcov a mimo neho
Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Na priechode pre chodcov sa chodí vpravo. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy. Ak sa chodec nachádza na vozovke, musí takémuto vozidlu bez meškania uvoľniť priestor na prejazd. Chodec je povinný umožniť električke plynulý prejazd. Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť. Túto povinnosť je chodec povinný dodržiavať aj pri použití priechodu pre chodcov. Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané.
Mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os. Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy. Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Len čo vstúpi chodec na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.
zdroj: tvnoviny.sk a fb stranka Policie SR
{Facebook}https://www.facebook.com/policiaslovakia/videos/2081511208545757/{/Facebook}