Hoci dnes sú Kúty najvýznamnejšou cestnou a železničnou križovatkou na Záhorí, nie vždy tomu tak bolo. Historické súvislosti spracovalo občianske združenie Pjekné mjestečko o.z. – Kúty.
Rozvoj obce ako dopravného uzla sa začal až pomerne neskoro na prelome 19. a 20. storočia vybudovaním železničných tratí Devínska Nová Ves – Skalica – Sudoměřice (1899 – 1891), Kúty – Trnava (1897 – 1898) a Kúty – Břeclav (1900) . Dôležité postavenie obec získala po roku 1918 a vzniku Československa, kedy sa Kúty stali vstupnou bránou na Slovensko v smere Praha – Brno – Bratislava.
Úplne naopak, Kúty ležali na periférii obchodných ciest na hraniciach Uhorska v záplavovom území riek Morava a Myjava a takýmto ťažšie schodným územiam sa jednoducho cesty, kupci i pútnici radšej vyhýbali.
Prvý raz sa významnejšia cesta, ktorá viedla cez Kúty spomína až v 16. storočí. V roku 1582 sa uvádzajú verejné cesty, ktoré viedli z Holíča do Borského Sv. Jura, Moravského Sv. Jána a odtiaľ ďalej na Prešporok a Viedeň. V rámci násilností, ktoré sprevádzali majetkové spory o vlastníctvo Holíčsko-Šaštínskeho panstva ich v lese pri rieke Myjave neďaleko Kútov dali zarúbať Pavol a Martin Czoborovci. Pôvodne táto cesta viedla z Kútov do Brodského a Holíča, keď však v rokoch 1736 – 1749 postupne nadobudol Holíčsko – Šaštínske panstvo manžel Márie Terézie František Štefan Lothrinský, bola vybudovaná priama cesta z Kútov na Adamov (červená).
Popri tejto najdôležitejšej spojnici, ktorá slúžila aj ako poštová cesta medzi poštovými úradmi v Holíči a Moravskom Sv. Jáne, spájali obec s okolím aj ďalšie cesty. Z výrezu obce s okolím z III. vojenského mapovania (1869 – 1887) sú to dve cesty vedúce do Brodského (oranžové), ktoré približne kopírujú dnešné ulice Hurbanova a Hlboká. Intenzívnejšie spojenie s Brodským nie je náhodné, jednak tu bol brod na Moravu, jednak Kúty patrili cirkevnosprávne pod tunajšiu farnosť, takže sem “Kúcania” putovali až do roku 1726 do farského kostola a vysluhovali sa tu aj všetky sviatosti vrátane krstov, sobášov a pohrebov. Samostatná farnosť v Kútoch vznikla až v roku 1809.
Ďalšia, ešte donedávna označovaná ako Šaštínska, dnes zhodná so Štefánikovou ulicou viedla cez Vinohrádky do Čárov a Šaštína a bola spojnicou obce s centrom panstva i dôležitým pútnickým miestom už v 18. storočí. Pri Božej muke sa od tejto cesty oddeľovala Vitrádska cesta vedúca do Vitrádu, približne v priestoroch areálu bývalých Bavlnárskych závodov, kde bolo jazero slúžiace na močenie konopí.
Napokon smerom na juh a juhovýchod viedli tzv. Jurský cesta od Obrázka cez Sigece, rieku Myjavu, Hrúdy a od 40. rokov 20. storočia aj nové koryto Myjavy (kútsky Kopanica) do Borského Sv. Jura. Cesta jestvuje dodnes a je po nej značená i cyklotrasa. Pri Obrázku sa od nej oddeľovala cesta vedúca do Kuklova cez Skapaný vŕšek, v súčasnosti po zrušení priecestia cez železnicu však nemá pokračovanie.
Zaujímavé sú isto aj miestne cesty (zelené), vedúce k Lesu pri rieke Morave. Škoda, že po kolektivizácii v 50. – 60. rokoch 20. storočia zanikli, pretože majú zaujímavú etymológiu. Od severu smerom k juhu to boli Kotárska cesta, Sigetská, Hostokútska, Čepangátska a Ilmecká.
Kotárska viedla od kapličky sv. Anny smerom k Špičkovych dolcu na rozhraní Obecného a Panského lesa k Panskému mostu. Meno získala vďaka tomu, že viedla neďaleko hraníc kútskeho a brodčianskeho chotára. Jej zvyšok vedie dnes od diaľnice k Lesu.
Sigetská cesta jestvuje dodnes, vedie od Hrubého hliníka a tereziánskeho majera, oboch už zaniknutých (dnes ulica Na hliníku), popri budovách PD Kúty a BIOASPA cez nadjazd ponad diaľnicu k Lesu. Meno je odvodené od Sigeckých vŕškov, ktoré ležali popri nej tesne pod Lesom a počas II. svetovej vojny boli splanírované a použité na stavbu hrádze. Samotný názov sigeca ma tiež zaujímavý osud je to maďarská podoba slova sihoť, ktoré Maďari prebrali od Slovanov zrejme niekedy v 10. – 11. storočí.
Hostokútská cesta dnes taktiež už nejestvuje, začínala sa v miestach plynovej stanice na konci dnešnej Konečenej ulice (Gofrovych ulička) a viedla smerom k Lesu k poliam označovaným ako Hostokúty.
Čepangátska cesta začínala v tých istých miestach ako predošlá a viedla cez Hrubé okrúšky k Lesu k Čepangátskemu dolcu. Čepangát je taktiež starobylé pomenovanie, ktoré možno preložiť ako Štefanova hať – hrádza. Opäť vidno preberanie slovanských výrazov Čepan – Štefan, gát – hať maďarským etnikom.
Napokon poslednou je Ilmecká cesta vedúca k Lesu od cesty dnešnej cesty I. triedy Kúty – Sekule. Pomenovaná je podľa brestov (česky jilm), ktoré pri nej zrejme hojne rástli.
zdroj: Literatúra
HÉSEK, Matej: Kúty – archeologický, historický a etnografický obraz od najstarších čias do roku 1918. Rukopis. Rím. – kat. farský úrad Kúty.
ŠÁTEK, Jozef: Holíčsko – Šaštínske panstvo (rukopis). Štátny archív Trnava, pracovisko Archív Skalica, fond: Pozostalosť Jozefa Šátka.
zdroj spracovania: Pjekné mjestečko o.z. – Kúty
Dnešné zasnežené piatkové ráno na Myjavských kopaniciach vo fotogalérii. autor Vladimír Miček NaZáhorí
Farmárske dobroty a remeselnícke poklady rozžiaria centrum mesta. Vianočné trhy v Skalici sa uskutočnia 29. novembra…
Dopravný servis Zelená vlna aktuálne informuje o zrážke troch vozidiel na diaľnici D2. Na D2…
Čas zázrakov je veľmi skoro. Ste pripravení na Vianoce 2024? Máte už vymyslenú originálnu výzdobu…
Pivovar Wywar, člen Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) Záhorie a Kopanice, zaznamenal úspech na treťom…
Zimná údržba ciest je personálne, technicky a materiálne zabezpečená a pripravená na nadchádzajúce obdobie zo…