Základnej škole Andreja Radlinského v Kútoch sa podaril husársky kúsok, keď premenili zarastený pozemok na upravenú školskú záhradu.
Premena neprišla zo dňa na deň, ale trvala tri roky a neustále sa zveľaďuje. “Nápad zrealizovať záhradu prišiel od riaditeľky školy. Pozemok kedysi slúžil na pestovanie, ale po zrušení niektorých predmetov zostal neudržiavaný a neupravený. Pustil som sa do návrhu, čo by v záhrade malo byť,” povedal o vzniku záhrady autor projektu, ktorý práve dnes opúšťa brány školy, Michal Drábek.
Za vznik záhrady v podstate môže snaha Michala odísť študovať na osemročné gymnázium. „My sme si ho ako mimoriadne nadaného žiaka chceli udržať, a tak sme mu sľúbili, že ak zostane, zapojíme ho do projektov a aktivít školy, a tak vznikol vlastne prvotný nápad školskej záhrady,” prezradila riaditeľka školy Jana Mrázová.
Riaditeľka školy Jana Mrázová
A čo viedlo mladého chalana k tomu, že sa miesto iných aktivít venoval práve vytvoreniu záhrady? “V dnešnej dobe je veľkým problémom vzťah človeka k prírode. Ak bude človek s prírodou spolupracovať, dokáže z nej vyťažiť viac, ako keď ju len bezhlavo ničí. Je dôležité, aby sa už medzi nami žiakmi rozvíjal vzťah k prírode. Nech bude človek vykonávať akékoľvek povolanie, láska k prírode nie je nikdy na škodu,” vysvetlil autor, prečo sa do projektu pustil.
Obdivuhodné na tom je, že Michal ako žiak celú záhradu naprojektoval nielen od prvotného návrhu, ale vytvoril aj nákresy, spravil finančný rozpočet a aj kompletnú projektovú dokumentáciu. “Záhradu od jej vzniku neustále vylepšujeme. Za jej vznikom stojí veľké množstvo ľudí, ktorí boli a sú naklonení tejto myšlienke – od žiakov, rodičov cez pedagógov a nenahraditeľného školníka, ktorý trávi množstvo hodín prácou na tejto záhrade, až po rôzne organizácie v obci a samotnej obce,” doplnila riaditeľka školy.
O záhradu sa na škole starajú aj vďaka tomu, že rozšírili výučbu techniky na tri hodiny týždenne. Záhrada, v ktorej si žiaci dopestujú predovšetkým plody na priamu konzumáciu ako jahody, kaleráb či hrach, má využitie aj v ďalších predmetoch. „Ideálna je počas hodín výtvarnej či hudobnej výchovy, ale využitie nájde takisto počas predmetov, ako sú matematika, zemepis, biológia či chémia. Ale aj na slovenský jazyk, keď tu žiaci môžu tvoriť svoje úvahy či opis prostredia,” doplnila využitie záhrady učiteľka fyziky a základov techniky Darina Vojvodová.
V škole už pôsobia aj nasledovníci Michala, ktorí sa budú záhrade venovať po jeho odchode. „Do záhrady chodíme radi, lebo sa tu veľa naučíme. Každá trieda tu má svoje políčko, na ktorom si pestuje svoje plody a na ktorom sa vždy veľa dozvedia. Máme tu dokonca aj hydinu,“ prezradila Soňa Húšťavová, žiačka 7.B triedy.
„Mne osobne sa páči, že tu máme nielen políčka, na ktorých si jednotlivé triedy pestujú svoje plodiny, ale máme tu aj ohnisko, pri ktorom si môžeme so spolužiakmi posedieť. Máme tu aj rozhľadňu, ktorú využívame na pozorovanie zvierat a okolia,“ doplnil takisto žiak 7.B triedy Samuel Antálek.
Projekt Základnej školy Andreja Radlinského v Kútoch sa dočkal aj ocenenia sa svoju záhradu, keď sa stal víťazom súťaže Trnavského samosprávneho kraja Ekologický čin roka 2018 v kategórii materské, základné a stredné školy.
O tom, že škola je “eko” vo viacerých smeroch, svedčí aj pohľad na to, akým dopravným prostriedkom sa viaceré približne zo 400 detí dopravujú do školy, keď je pod oknami školy zaparkovaných niekoľko desiatok bicyklov.
“Ja o Kútoch hovorím, že je to taký malý Amsterdam. Keď sa pozriete, tak v obci sa bicyklujú všetci od najmladších až po tých najstarších. Možno za to môžu aj vzdialenosti v obci, ktorá je pomerne rozťahaná,” doplnil Michal, ktorý sa po skončení školského roka so školou rozlúči a pokračovať bude na Gymnáziu Jura Hronca v Bratislave.