ZáchranáRik a vzdelávacie balíčky pre prvákov majú veľký úspech. Našli si cestu aj k deťom v ZŠ Závod.
Náučno-preventívny projekt ZáchranáRik predstavuje súhrn videí a brožúrku, v ktorých sa hlavní detskí hrdinovia stretávajú s nástrahami súčasného života. Vo forme brožúrok a DVD ho v reflexných batôžkoch odbor prevencie kriminality (OPK) kancelárie ministra vnútra SR distribuoval do prvých tried základných škôl po celom Slovensku. Vzdelávacie materiály tak putovali do rúk prváčikom, ktorým by mali pomôcť vo vyučovacom kolobehu.
Rezort vnútra sa touto aktivitou primárne zameriava na deti prvého stupňa základných škôl, ktorým v tomto veku hrozia rôzne druhy nebezpečenstiev. Cieľom projektu je, aby sa deti naučili , že prevencia je bežnou súčasťou vyučovania, a že nadobudnuté informácie môžu ľahko využiť v reálnom živote.
Výchova dieťaťa je veľmi náročný proces, do ktorého sú okrem rodičov zapojení aj pedagógovia. Škola je miesto, kde deti trávia väčšinu času a práve tu by sa mali rozoberať pálčivé témy. Ako má dieťa zareagovať, keď ho na ulici osloví cudzí človek? Čo má urobiť, ak mu niečo ponúkne, prípadne ho niekam volá? Ovládajú malé deti základné telefónne čísla?
Prostredníctvom desiatich príbehov v brožúrke aj na DVD sa malí čitatelia a diváci dozvedia množstvo zaujímavých faktov. Jednotlivé diely sa venujú týmto témam: Nástrahy internetu; Nebezpeční ľudia; Dôležité číslo – 112!; Neochutnávaj drogy; Hasiči, polícia, záchranka; Netýraj zvieratká; Pozor na zlodejov; Vieš podať prvú pomoc?; Opíš zlodeja; Cigarety a oheň.
Celý projekt reflektuje súčasnú dobu a jej negatívne vplyvy na deti. Či už ide o bezpečnosť na internete, stretnutia s cudzími ľuďmi alebo šikanovanie. Nikdy nevieme, s ktorou z tém prídu deti do kontaktu a je len na dospelých, ako ich na to pripravia.
Keďže ide o deti na prvom stupni, pomôcky majú charakter hry. Na začiatku každého dielu deti reagujú na každú situáciu nesprávne a následne im moderátor ako dospelá autorita vysvetlí, prečo konali zle.
Šesť či sedemročné deti sú málokedy schopné reagovať v krízových situáciách okamžite správne. Neovládajú dôležité telefónne čísla ani názvy organizácií. V tomto dlhodobom procese je najdôležitejšia komunikácia medzi deťmi navzájom a medzi deťmi a dospelými.
Pri starších deťoch a tínedžeroch je väčšia istota, že si v prípade núdze spomenú na telefónne číslo či miesto, kam majú ísť.
Aj keď je materiál k ZáchranáRikovi určený primárne pre prvý stupeň základných škôl, očakávame, že ho budú využívať aj rodičia. Prioritou je, aby sa učitelia a ostatní dospelí vedeli prihovoriť deťom a poskytnúť im všetky dostupné informácie.