Pred 50 rokmi otvoril podnik Československá štátna automobilová doprava, n. p. (ČSAD) prevádzku novej autobusovej linky č. 08020 Bratislava – Zohor – Záhorská Ves. Autor článku je kurátor zbierky Doprava cestná z Múzea dopravy v Bratislave, Michal Jajcaj.
Pred 2.sv.vojnou mali autobusy doplnkovú úlohu
Verejná autobusová doprava na území dnešného Slovenska začala svoju históriu písať už v prvých desaťročiach 20. storočia. Autobusové linky, v tom období prevádzkované Československými štátnymi dráhami, Riaditeľstvom pôšt a telegrafov a mnohými súkromnými autodopravcami, mali pred 2. svetovou vojnou len doplnkovú úlohu a rozvíjali sa prevažne v oblastiach, ktoré neboli obsluhované železničnou dopravou.
Foto zverejnil z Múzea dopravy v Bratislave Michal Jajcaj
Vlak Plavecký Mikuláš–Rohožník–Zohor–Záhorská Ves
Dopravu do obce Nagymagasfalu, po roku 1918 Hochštetno a dnes Vysoká pri Morave, zabezpečovali osobné vlaky premávajúce po lokálnej železničnej trati Plavecký Mikuláš – Rohožník – Zohor – Záhorská Ves, ktorá bola do prevádzky uvedená v roku 1911.
Výraznejší rozvoj liniek regionálnej autobusovej dopravy nastal až v období po 2. svetovej vojne. V roku 1949 bol na základe zákona č. 311/1948 Zb. o národných dopravných podnikoch vytvorený podnik Československá automobilová doprava, n. p. (ČSAD), ktorý postupne vytvoril hustú sieť regionálnych a diaľkových autobusových liniek do všetkých obcí na území vtedajšieho Československa.
Pred 50 rokmi, dňa 25. júna 1973, otvoril podnik Československá štátna automobilová doprava, n. p. (ČSAD) – dopravný závod 801 Bratislava na základe súhlasu Západoslovenského krajského národného výboru prevádzku novej autobusovej linky č. 08020 Bratislava – Zohor – Záhorská Ves.
Foto zverejnil z Múzea dopravy v Bratislave Michal Jajcaj
V Bratislave trasa tejto autobusovej linky začínala na autobusovej stanici na Bajkalskej ulici, ktorá bola v tom období východiskovou zastávkou pre prímestské autobusové spoje, a to až do otvorenia novej autobusovej stanice na Mlynských nivách v roku 1983. Trasa tejto linky viedla z Bajkalskej ul. po uliciach Prievozská, Mlynské nivy, Dostojevského rad a cez Vajanského nábrežie až na Patrónku a odtiaľ už po dnešnej trase smerom do Stupavy, Zohoru, Vysokej pri Morave a Záhorskej Vsi, kde trasa tejto linky končila na zastávke Záhorská Ves, Strojstav (dnes Záhorská Ves, Kompa).
Prevádzku spočiatku zabezpečovali štyri páry spojov
Prevádzku na linke spočiatku zabezpečovali len štyri páry spojov, z ktorých dva premávali len v pracovných dňoch. Bratislavský závod podniku ČSAD na túto linku vyčlenil jeden zo svojich autobusov typu Škoda 706 RTO-CAR, ktorého vodič zároveň vykonával aj funkciu sprievodcu. Prevádzkové ošetrenie vozidla, doplnenie pohonných hmôt, zásob cestovných lístkov ako aj odvádzanie denných tržieb sa vykonávalo v Bratislave, vždy po vykonaní spoja s príchodom do Bratislavy o 9.00 hod. Jazda na celom úseku tejto 44 km dlhej linky trvala 1 hodinu a 15 minút.
Foto zverejnil z Múzea dopravy v Bratislave Michal Jajcaj